Oldalak

2015. október 9., péntek



Momó



Szintén versenyelőadás az Ariel Színház Momó című előadása, amelyet Michael Ende azonos című meseregénye alapján Gyulai Eszter írt át. Rumi László rendezte. Felnőtteknek?  Az alsó korhatár mindenképp adott, a vonalat pedig a tizenkettedik év fölött húzták meg. Azonban nehezen eldönthető, hogy ez volt-e a megfelelő döntés  az (alsó) korhatárra vonatkozóan.
Az alaptörténet mindenki számára ismerős lehet. Egy gyereklányról, Momóról szól, aki barátaihoz képest (természetesen ők mind felnőttek) még tud a varázslatban létezni, fittyet hányva az idő múlására. Ő annak él, amit szeret, barátainak boldogsága fontos számára, és nem akar belekerülni a mókuskerekébe. Mindezt pedig úgy teszi, hogy az időt megéli és önmaga marad. Mint minden hősnek, természetesen neki is vannak ellenségei, az idő ügynökei, akik galád módon és ravasz tervvel próbálják meg ellopni mások, köztük Momó barátainak az idejét. A jó és a rossz erők összecsapnak és, mint minden mese, ez is happy enddel végződik. Abban viszont nem vagyok biztos, hogy ez ennyire egyszerű és letisztult, követhető módon jelent meg előttünk.
Az előadás izgalmasan indult. A terem ajtajánál kalauz fogadott minket és elmesélte, hogy mi vár majd ránk. Utána mindenki bement és helyet foglalt. A történet elkezdődött. Megismerhettük Momót, azt, hogyan találkozik a városka lakóival, hogyan fedezik fel új barátaival egymást. Ezt követően pedig betekintést nyerhettünk mindenapjaikba, szokásaikba, miközben a többi karakter jellemvonásai is kirajzolódtak. Mindez szükséges, hogy egy átfogó képet kapjunk mindenről és mindenkiről, azonban számomra ez annyira lassan és vontatottan történt meg, hogy teljesen elterelte a figyelmem a további eseményekről, az érdeklődésem pedig teljesen elveszett. Olyannyira, hogy az előadás két történetként él a fejemben: az első, nagyon hosszúra sikeredett bemutatkozó rész, valamint a második rész, amely a konkrét mondanivalót tartalmazza. Összességében sok a „pótcselekmény”, amelyek nem adnak hozzá a történethez lényeges információt, illetve nem is alakítják annak végkimenetelét. Azt gondolom, hogy ezen a színészi játék és a szövegmondás, valamint az ebben ejtett rengeteg baki sem segít. Hiányzik a lélek és a jelenlét. Külön-külön és együtt is.
A látványvilág viszont elvarázsolt. Megvolt az a fajta kilencszázas évekbeli hangulata, amely csodás otthont adott a szépen kidolgozott, kisméretű báboknak. Mindehhez a zene stílusa és annak dramaturgiája jól alkalmazkodott. Az egyes jelenetekben sikeresen játszadozott a hangulatommal, néhol már-már spirituális hatást váltott ki. Ez az érzés fokozódott, amikor megjelent az idővirág mantrához hasonló szimbóluma.

Ugye mindenki tudja, mi az a hepehupa vagy a szinusz görbe? Ha a Momóra gondolok, azonnal ez a kép jelenik meg a fejemben, ráadásul piros vonallal. Ezt se nem rossz, se nem jó értelemben „mondom-”, hanem a két fogalom szó szerinti jelentésében. Bár bennem inkább több kérdést vetett fel az előadásbeli történet, mint amennyi megoldást szolgáltatott, és többször kalandozott el a figyelmem, mint ahányszor élveztem a látottakat. És ha ez az előadás nekem (is) szólt, akkor szerettem volna, ha igazán megérint, mert az üzenete az egyik legcsodálatosabb és egyben legnagyobb tanulság a világon.
 A szöveg felnőtteknek számára íródott át, és az előadás is egy érettebb közönséget próbál megcélozni, ami szerintem nem ok arra, hogy szimbólumok, jelek, összefüggések túlzsúfolódjanak, mert így káosszerűvé válnak egyes jelenetek. Úgy érzem, egy ilyen mondanivalóhoz a letisztultság, egyszerűség jobban illik, és az üzenet is eredményesebben jut el a közönséghez. A kevesebb néha több.

                                                                                  
                                                                                                        Gábosi Csenge


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése