Oldalak

2015. október 9., péntek

Mátyás királlyá koronázása

Nagy izgalommal robbannak be a gyerekek szerda reggel az Árkádia Bábszínház előcsarnokába, ám amikor bevonulnának a terembe, két fehér inges férfi közli velük, hogy ez csak hatos csapatokban lehetséges. Ez a mozzanat már a mi érdeklődésünket is felkelti. Közelebb férkőzünk hát. Gondosan leültetnek mindenkit, és gumis cipővédőt húznak a lábunkra. Hogy miért? Az előadás utolsó öt percéig nem értjük.

Amikor végre sikerült átlépni a kisterem küszöbét, egyszerű, letisztult tér fogad minket .A falakat vörös bársony borítja és ezen a Mátyás uralta területek címerei vannak felaggatva. A színpadon nagy fehér vászon van, ez a vetítőfelület. Középen egy emelvényen valami le van takarva, és a színpad jobb oldalán egy lantos ül. Ő kezdi meg az előadást, énekkel.

Kis idő elteltével rájövünk, hogy a darab egyetlen történetet mutat be, amelyeket dalokkal kísér és árnyjátékkal szemléltet. Az árnyjáték talán a leginkább közkedvelt építőeleme, hiszen számos alkalommal vált ki nevetést a közönség soraiban.

A történet levezetése egyszerű, fontos megemlíteni, hogy elég messziről, Emesétől indul a mese, mindent megtudunk, amit kell. Mátyás álmában megjelennek az angyalok, és azt a jóslatot adják, hogy az lesz a király, aki vasasztalon ebédel, és a korona csakis a trónra illő, igazságos ember fejére fog szállni. Ez így is lett, hiszen a korona harmadszorra is Mátyás fején landolt.

Annak ellenére, hogy dramaturgiailag lineárisan futnak az események, akad néhány dolog, ami érthetetlennek bizonyul.Miért kerül be a jelenlegi budapesti Parlament épületének képe a vetítésbe és a játékba? Elengedhetetlen a Himnusz a történet végén? (Hiszen számos felnőtt nézőt kellemetlen helyzetbe hoz az, hogy nemzetüket tisztelve késztetést éreznek a felállásra, ezt mégsem tehetik meg, hiszen színházban vagyunk.) Természetesen nagyon szép dolog egészséges mértékben hazaszeretetre nevelni a gyerekeket, de úgy gondolom, Mátyás király megkoronázásának története önmagában is elegendő.

Az előadás végén fellibbentik az emelvényen a leplet, ami alatt ott a korona. Ám ekkor mindannyiunk számára váratlan eseménysorozatnak lehetünk tanúi, és szép lassan mindenki számára világossá vált, hogy nem véletlenül léptünk be cipővédővel a terembe. Ugyanis berohan egy hölgy, őt fotózkodó, mobiltelefonos turisták követik, és közli, hogy a múzeum öt perc múlva bezár, így megkéri a látogatókat, fáradjanak ki a teremből.Ez a rendezés szempontjából jó megoldás is lehetne, csak elég nehezen értettük meg, hogy mi is történik. Akkor válna érthetővé mindez, ha az előadás elején több jel utalna arra, hogy egy múzeumban vagyunk. Ugyanakkor az a probléma ezzel a megoldással, hogy a nagy felfordulásban elveszi a nézőtől a lehetőséget, hogy a színészt megtapsolja és a színésztől meg azt, hogy megtapsolhassák, hiszen nagyon gyorsan a termen kívül találjuk magunkat.

Az előadás napjainkban kezdődött és napjainkban ért véget, a köztes rész viszont tanulságos volt, gyereknek és felnőttnek egyaránt.

Bugnár Szidónia

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése